15

المپیک پاریس و سهمیه‌ها

  • کد خبر : 51699
  • 19 آذر 1399 - 1:30
تکلیف سهمیه‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس مشخص شد. اسکیت‌بورد، سنگ‌نوردی، موج سواری و رقص رسما به این المپیک اضافه شدند و کاراته حذف.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران – تکلیف سهمیه‌های المپیک 2024 پاریس مشخص شد. المپیکی که اعتبار از دست رفته المپیک کرونازده توکیو را احیا می‌کند. اما: اسکیت‌بورد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و رقص رسما به المپیک 2024 اضافه شدند. جز سنگ‌نوردی در هیچ یک، شانس حضور نداریم و رقص هم که تکلیفش معلوم است. آمار ورزشکاران زن و مرد برای اولین بار در تاریخ المپیک مساوی خواهد شد. تعداد کل ورزشکاران پاریس هم نسبت به توکیو که سال آینده برگزار می‌شود حدود 600 نفر کمتر خواهد بود و راهیابی به المپیک دشوار تر.

کاراته حذف شد. یعنی کاراته‌کاهای ایرانی که شانسی برای توکیو ندارند، ممکن است دیگر در زندگی ورزشی‌شان فرصت دیدن المپیک را پیدا نکنند. این برای کاراته‌کاهای جوان ناگوار است.

اوزان وزنه‌برداری کم شد. 83 سهمیه مردان و 7 سهمیه زنان در دوومیدانی حذف شد. آمار ورزشکاران زن و مرد برای اولین بار در تاریخ المپیک مساوی خواهد شد. در توکیو سال آینده هم زنان حدود 48 درصد هستند و در پاریس، به 50 درصد می‌رسند. تنها قسمت خوبش برای ورزش ایران این بود که کشتی و تکواندو ماندند، بدون کاهش اوزان.

در پاریس 68 سنگ‌نورد مرد و زن شانس حضور دارند. پس غیر از الناز رکابی بزرگ، بانوی شماره یک این رشته، وقت آن رسیده است که روی محیا دارابیان و نهلا رمضانی بچه‌های خوب زنجان و همدان سرمایه‌گذاری کنیم. موج‌سواری 44 سهمیه، اسکیت بورد 88 سهمیه، بدمینتون 172 سهمیه، رقص 32 سهمیه، راگبی هفت نفره 288 نفر سهمیه، جودو 372 سهمیه(البته هنوز سر قضیه اسراییل داستان داریم) و دوچرخه سواری 514 سهمیه دارند. شلوغ‌ترین رشته هم که مشخص است: دوومیدانی با 1810 نفر شرکت کننده. پاریس، پاریس غیر از عطر و موسیقی و داستان‌های عاشقانه، خاطرات تازه‌ای خلق می‌کند.

تکمیلی در مورد پاریس 2024

نکته جالب در مورد استراتژی تصمیم گیرندگان المپیک، اهمیت دادن به رشته‌های زیبا، هنری و مبتنی بر جذابیت‌های بصری هست. شواهد نشان می‌دهد رشته‌های فیزیک محور و بزن بزن به تدریج در المپیک های آتی محو می‌شوند. برای مثال ووشو احتمالا هرگز رنگ المپیک را نخواهد دید (مگر چین میزبان شود و بتواند یک دوره این رشته را وارد ایران کند). در مورد سایر رشته های فیزیکی که ایران در آنها خوب است، تردید جدی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=51699

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.