6
اینجا هستم که بسکتبال بهتری بازی کنیم

النی کاپوجیانی: پیشنهاد استفاده از بازیکنان دو تابعیتی را دادم

  • کد خبر : 91305
  • 30 اردیبهشت 1402 - 20:08
النی کاپوجیانی: پیشنهاد استفاده از بازیکنان دو تابعیتی را دادم
النی کاپوجیانی، سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال زنان ایران، در نخستین نشست خبری خود در ایران به سوالات پیرامون تیم ملی بسکتبال پاسخ داد.

به گزارش افرا ورزش، النی کاپوجیانی در نخستین نشست خبری خود پس از ورود به ایران، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

نشست خبری سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال زنان ایران از ساعت 14 در سالن کمیته ملی المپیک و با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزارشد.

النی کاپوجیانی در آغاز صحبت‌هایش با ابراز خوشحالی از حضور در ایران گفت: از اینکه در ایران حضور دارم بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستم. به کشور، تمدن و تاریخ بزرگ ایران احترام می‌گذارم و از مهمان‌‌نوازی شما تشکر می‌کنم.

فدراسیون بسکتبال ایران پیشنهاد هدایت تیم ملی در مسابقات دیویژن B آسیا را به من ارائه کرد و از اینکه این پیشنهاد را پذیرفتم خوشحال هستم. تلاشم این است که بهترین روش را برای هدایت تیم ملی ایران به کار ببرم. هدف صعود به دیویژن A آسیا است که برای رسیدن به این هدف تمام تلاشم را خواهم کرد.

النی کاپوجیانی

کاپوجیانی در پاسخ به دلایل غیبت برخی از بازیکنان شاخص و موثر در اردوی تیم ملی و دعوت از تنها 15 بازیکن به اردو اظهار داشت: در حال حاضر دو گروه در اردوی تیم ملی بسکتبال حضور دارند. گروهی با تجربه و گروهی دیگر نیز متشکل از بازیکنان جوان‌تر هستند.

هر دو گروه تحت نظارت خودم هستند و تمریناتشان را به دقت رصد می‌کنم. همه نفرات، بازیکنان با استعداد و توانمندی هستند. اما با  تشخیص من و مدلی که برای هدایت تیم در نظر گرفته‌ام، نفرات مدنظرم را انتخاب خواهم کرد. تا یک الی دو هفته دیگر نیز برای تشکیل یک تیم بهتر فرصت داریم و قطعا بهترین نفرات را انتخاب خواهیم کرد.

سرمربی یونانی تیم ملی بسکتبال زنان در پاسخ به سوالی در خصوص شناختش از بسکتبال ایران گفت: سه سال پیش در لبنان و در مسابقات بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا حضور داشتم و بازی‌های گروه بهمن را دیدم و شناخت نسبی نسبت به بازیکنان پیدا کردم. یک سری اطلاعات را نیز خودم به دست آوردم تا شناختم نسبت به بسکتبال ایران بیشتر شود.

شاید شکل بازی بازیگنان ایرانی با اروپایی‌ها تفاوت داشته باشد، اما پتانسیل بالایی وجود دارد. عاشق بسکتبال هستند و می‌توانند به بازیکنان بزرگی تبدیل شوند. اگرچه به زمان و آموزش نیاز دارند.

النی کاپوجیانی

وی در خصوص مدت قرارداداش با تیم ملی ایران اشاره داشت: قطعا باید تیم را به مسابقات دیویژن B آسیا که در تایلند برگزار می‌شود برسانیم و آمادگی لازم را بدست آوریم. عملا برنامه من تا پایان مسابقات دیویژن B، کوتاه مدت خواهد بود. در حال حاضر فقط روی مسابقات آتی تمرکز خواهیم داشت.

النی کاپوجیانی در خصوص حضور سه مربی باتجربه بسکتبال زنان ایران در کادرفنی تیم ملی و اختیارش در انتخاب کادر اظهار کرد: با توجه به تجربیاتی که داشتم باید این مربیان در کنار من قرار می‌گرفتند و از توصیه‌هایشان برای کسب شناخت بیشتر نسبت به بسکتبال ایران و بازیکنان ایرانی استفاده می‌کردم.

البته با این تعداد هدایت تیم ملی شاید کمی دشوار باشد. مربیان خوبی هستند و می‌توانند به من کمک کنند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال زنان از زمان اندک تا مسابقات آتی به عنوان چالشی مهم یاد کرد و افزود: ماموریت من در اینجا، حضور تیم در مسابقات دیویژن B آسیا است و هدفمان صعود به دیویژن A خواهد بود.

قطعا چالش بزرگی خواهد بود اما من برای همین اینجا هستم. اینکه چقدر سریع بتوانیم بازیکنان و کادر را به هماهنگی لازم برای موفقیت در رویداد آتی برسانیم. این یک چالش جدی برای من است و بهتر است پس از پایان رقابت‌ها من را ارزیابی کنید که در این امر موفق بوده‌ام یا خیر؟

تقریبا سه ماه برای کمک به پیشرفت بازیکنان زمان دارم و این تضمین را می‌دهم که در شکل بازی آن‌ها تغییرات مثبتی را ایجاد کنم که این پیشرفت را در آینده نیز با خود خواهند داشت. مثل سایر نقاط جهان اگر فرصت کافی و بیشتری داشته باشیم، فرایند متفاوت خواهد بود اما متعهد هستیم که در این تایم محدود نیز به درستی عمل کنیم.

وی در خصوص سطح بازیکنان بسکتبال زنان ایران گفت: بازیکنان ایرانی بسیار توانمند هستند؛ نظم خوبی را در آن‌ها می‌بینم و همکاری بسیار خوبی دارند. البته باید سعی کنیم برخی عادت‌هایشان را بیشتر تغییر بدهیم.

بازیکنانی بسیار مشتاق به یادگیری و آموزش هستند. دعوت می‌کنم به یکی از جلسات تمرینی تیم ملی بیایید و ببینید که با چه نظم، انگیزه و همکاری خوبی تمرینات تیم ملی بسکتبال زنان جریان دارد.

النی کاپوجیانی

کاپوجیانی در خصوص نقش او در برطرف کردن ضعف بدنی و جسمانی ملی‌پوشان بسکتبال این‌گونه پاسخ داد: من مربی بسکتبال هستم و شما خبرنگار؛ برای مباحث بدنی و جسمانی هم من مربی بدنساز خواهم داشت.

به عنوان سرمربی به او کمک خواهم کرد و همکاری لازم را خواهیم داشت. نکاتی که مدنظرم است را به او انتقال خواهم داد و کمک خواهم‌کرد که نقاط ضعف را برطرف کنیم.

اما این مورد وظیفه و تخصص مربی دیگری است. من اینجا هستم که بسکتبال بهتری بازی کنیم. فقط سه ماه زمان دارم و این زمان کمی است. به‌دنبال این هستم که بهترین کارایی بازیکنان و کادرفنی را داشته باشیم.

کار مستقیم من نیست اما به من بستگی دارد. کار من و مربی بدنساز تیم، به هم وابسته است؛ نکات لازم را به بدنساز تیم خواهم گفت تا ایشان اقدامات لازم را انجام دهند.

اولین سرمربی خارجی تیم ملی بسکتبال زنان ایران سقف واقع‌گرایانه پیشرفت بسکتبال زنان ایران را این‌گونه توصیف کرد: ما در اینجا تعداد محدودی از بازیکنان را در اختیار داریم و همچنین تجربه‌ای محدود از حوزه خاورمیانه؛ شاید بازیکنان ایرانی از نظر جثه خیلی بزرگ نباشند اما بسیار سرعتی هستند. از نظر هماهنگی عالی و استعدادهای خیلی خوبی داریم. حتی در تیم‌های ملی زیر 18 و زیر 16 سال.

قطعا به یک برنامه بلند مدت نیاز خواهیم داشت. استمرار نیاز است و ما نیز در این مسیر کمک خواهیم کرد. اگر تمامی دختران ما نه تنها دختران ملی‌پوش فرصت تماشای بسکتبال را داشته باشند، مطمئنا شاهد پیشرفت بیشتر آن‌ها خواهیم بود.

النی کاپوجیانی

کاپوجیانی در مورد رقبای تیم ملی بسکتبال زنان در مسابقات دیویژن B آسیا افزود: در مورد تمام تیم‌ها اطلاعات کاملی ندارم؛ شناخت خوبی نسبت به تیم‌های تایلند، مالزی، اندونزی و اردن دارم. اندونزی تیم بسیار قدرتمندی است؛ تایلند میزبان نیز در مسابقات حضور دارد. این کار را برای ما سخت‌تر خواهد کرد. تلاشمان این است که در جمع 3 تیم برتر مسابقات قرار بگیریم.

نکته دیگر این است که خیلی از تیم‌هایی که در این مسابقات حضور دارند، از بازیکنان دو تابعیتی استفاده می‌کنند. تیم‌هایی مثل اردن، بازیکنان دو ملیتی را جذب کرده‌است که در WNBA بازی می‌کنند.

اگر ما نیز بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم، شرایط ایده‌آل‌تری خواهیم داشت. من این پیشنهاد را به فدراسیون بسکتبال داده‌ام که شانس استفاده از بازیکنان ایرانی خارج از کشور را داشته باشیم. شاید این کار نشدنی باشد ولی این نیز عادلانه نیست که به مبارزه با کشورهایی برویم که بازیکنان خارجی را به تیم خود اضافه کرده‌اند.

النی کاپوجیانی به مشورت با کاترینا، دستیار سابق نیکا بیک‌لیکلی در تیم مهرام، اشاره کرد و ادامه‌داد: من نادان خواهم بود (با خنده) که از این فرصت استفاده نکنم. او مربی بسیار خوبی است و اطلاعات زیادی را از صحبت با او به دست آوردم؛ هم در مورد کشور ایران و هم راجع‌به سایر مسائل از جمله بسکتبال ایران.

سرمربی تیم ملی بسکتبال زنان ایران در پاسخ به دلیل دعوت نشدن شادی عبدالوند به اردوی تیم ملی گفت: برای هر کسی که بتواند به تیم ملی بسکتبال زنان ایران کمک کند، فضا هست؛ آن‌هایی که بهتر باشند در کنار تیم ملی خواهند بود. این فضا برای همه فراهم است و در صورتی که بتوانند به تیم ملی کمک کنند، به آن‌ها خوش‌آمد می‌گوییم.

وی در خصوص برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال اظهار داشت: هماهنگی بازی تدارکاتی در حال حاضر بسیار مشکل است و این چالش مهمی است. دوست داریم بازی تدارکاتی داشته باشیم. خوش‌بین هستم و امیدوارم در روزهای آتی خبرهای خوبی در این باره بشنویم.

زمین تمرین و سالن بدنسازی خوبی در اختیار داریم؛ از امکانات خوبی برای فیزیوتراپی برخوردار هستیم. امکاناتی که نیاز داشتیم و مدنظر ما بود فراهم است و از این جهت راضی هستم.

کاپوجیانی چالش‌هایش در ایران را نشانه‌ای از حرفه‌ای بودنش دانست و افزود: برای هر فرد حرفه‌ای، هر چیزی چالش محسوب می‌شود. وقتی که چالش‌ها تمام شوند یعنی زمان آن فرا رسیده‌است که خانه‌نشین شوی. این اتفاق برای من رخ نداده و هنوز خانه نشین نشده‌ام. حضور در تیم ملی ایران نیز برای من چالش است. باید نسبت به هر روز جدیدی در زندگی انگیزه داشته باشیم. همیشه دوست داشته‌ام که بهترین باشم و هنوز هم همینطور ادامه می‌دهم.

سرمربی سابق پاناتینایکوس یونان تفاوت سطح بسکتبال آسیا و اروپا را ذهنیت و تفکر می‌داند: سه سال پیش که در لبنان بودم، بسکتبال متفاوت نبود و تفاوت در ذهنیت و تفکر است. در ایران بازیکنان عاشق بازی بسکتبال و تمرینشان هستند.

مشکلی که هست فرمان‌پذیری بازیکنان ایرانی نسبت به قوانین کم‌تر است. به هیچ وجه سرزنش نمی‌کنم اما به نحوی باید پیش برویم که این قوانین را جا بیندازیم. کار کردن در اینجا بهتر از لبنان است چراکه فرمان‌پذیری بیشتری از لبنانی‌ها دارند.

اما سطح بسکتبال آسیا متفاوت از اروپا است و در اروپا نظم، قوانین و تاکتیک‌ها بیشتر به چشم‌میخورد و برنامه‌های بلند مدت بیشتری نسبت به آسیا دارند. به جرات می‌گویم اگر کسی در ایران سرمایه‌گذاری کند و صبور باشد، از اروپا هم بهتر خواهید شد؛ به زمان و برنامه نیاز داریم و بازیکنان و مربیان توانمند.

النی کاپوجیانی در پایان سوال احتمال اضافه‌شدن آنالیزور خارجی به تیم ملی بسکتبال زنان را این‌گونه پاسخ داد: من نیروها و کادر خودم را دارم که هر کسی وظیفه خاص خودش را دارد. به نفر تخصصی برای این بحث در مسابقات نیازی ندارم. خودم آنالیزهایی خواهم داشت و در زمان مسابقات نیز یکی از نفرات کادرفنی را برای این امر انتخاب خواهم کرد.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=91305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.