4
از توکیو تا ملبورن

۹ لحظه خاطره ساز ورزش زنان در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 80045
  • 02 فروردین 1401 - 14:24
۹ لحظه خاطره ساز ورزش زنان در سال ۱۴۰۰
سال ۱۴۰۰ برای ورزش زنان ایران در حالی به پایان رسید که اکنون نگاهی داریم بر ۹ لحظه خاطره ساز سالی که گذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “دختران قهرمان” پرونده سال ۱۴۰۰ ورزش زنان ایران بسته شد و در سال المپیک اغلب لحظات ماندگار در اذهان در توکیو رقم خورد.

آی دبلیو اسپورتس ۹ لحظه مهم و به خاطر ماندنی سال ۱۴۰۰ ورزش زنان ایران را گلچین کرده است گرچه این، همه لحظات ماندگار نیست.

حالا نگاهی داریم به این ۹ خاطره ماندگار سال ۱۴۰۰:

۹) پرتاب نیزه هاشمیه متقیان و فریادی از ته دل

روز ۹ شهریور و در ششمین روز از پارالمپیک توکیو اتفاقی تاریخی برای کاروان ایران رخ داد. هاشمیه متقیان در پرتاب نیزه با حدنصاب ۲۴.۵ متر در بین ۹ ورزشکار پارالمپیکی دیگر رتبه نخست و مدال طلا را به خود اختصاص داد.

متقیان رکورد جهان را هم شکست. فریادهای او پس از کسب مدال طلا یکی از هایلایت های افتخار برای ایران است که شاید هرگز فراموش نشود.

۸) حضور تاریخی هندبال در مسابقات جهانی

دوازدهم آذر ۱۴۰۰ برای هندبال ایران یک روز تاریخی است زیرا ایران در مسابقات هندبال قهرمانی جهان در اسپانیا اولین حضور جهانی را تجربه کرد و برابر رومانی به میدان رفت.

در شب شکست ۱۱ بر ۳۹، کاپیتان مریم یوسفی اولین گل تاریخ هندبال زنان در مسابقات جهانی را به ثمر رساند. ایران در این تجربه ماندگار و پراحساس، همه بازی‌های خود را واگذار کرد.

سؤالات بی‌پاسخ عدم حضور ساناز رجبی و مژگان قهرمانی در تیم ملی و اعزام شیما زارع و همچنین امتناع شقایق باپیری از بازگشت به ایران از حواشی این حضور تاریخ‌ساز بود.

۷) بازگشت ایران به خط صد متر المپیک پس از ۵۷ سال

فرزانه فصیحی روز هشتم مرداد ۱۴۰۰ را به روزی دوست‌داشتنی برای ورزش ایران تبدیل کرد زیرا ایران پس از ۵۷ سال به خط دو ۱۰۰ متر المپیک بازگشته بود.

فرزانه فصیحی با سهمیه وایلد کارت در المپیک توکیو دوید و خاطره سیمین صفامهر در المپیک ۱۹۶۴ توکیو را زنده کرد. او از دور مقدماتی عبور کرد اما در جدول اصلی با المپیک خداحافظی کرد.

۶) زهرا نعمتی و آن طلای دلچسب

نام زهرا نعمتی کماندار برجسته ایران با تالار افتخارات پارالمپیک عجین است اما طلای او در پارالمپیک توکیو حلاوت دیگری داشت.

روز یازدهم شهریور ۱۴۰۰ برای زهرا نعمتی روز کامبک و در نهایت، هت تریک در کسب طلای پارالمپیک بود.

او در فینال و در یک رقابت نفس‌گیر با نتیجه ۶ بر ۵ و در تیر طلایی وینسنزا پتریلی حریف ایتالیایی خود را شکست داد در حالی که تا تیر آخر به نظر می‌رسید زهرا باید به یک نقره بسنده کند اما او نبوغش را به نمایش گذاشت.

۵) و سرانجام یک دختر ایرانی در گرنداسلم

مشکات الزهرا صفی به اولین دختر ایرانی تبدیل شد که در گرنداسلم مسابقه داده است. پس از این که مشکات صفی توانست در دی ماه وارد رنکینگ یکصد تنیسور زیر ۱۸ سال جهان شود روز پنجم بهمن حضور در تنیس گرنداسلم ملبورن را در رده سنی خود تجربه کرد.

این افتخار تاریخی برای تنیس با انتشار یک گزارش ویژه روی صفحه اول سایت فدراسیون جهانی تنیس و یک تصویر مشترک از مشکات و رافائل نادال و اظهارنظر نادال درباره تنیسور ایرانی، دل‌انگیزتر شد.

مشکات آغازگر اتفاقاتی نو در تنیس ایران در صحنه بین‌الملل و ابزاری برای شنیدن شدن نام ایران در تنیس جهان شد.

۴) ثریا آقایی، نمادی از مقاومت و امید

روز چهارم مرداد ۱۴۰۰ برای بدمینتون ایران و ثریا آقایی یک روز بی‌نظیر بود زیرا دختر بدمینتونیست به اولین بدمینتون باز ایرانی تبدیل شد که در المپیک مسابقه داده است.

گرچه ثریا آقایی با یک پیروزی و یک شکست به کار خود پایان داد اما اثربخش‌تر از اولین حضور او در المپیک، سلسله اتفاقات معجزه‌وار برای او پیش از المپیک بود.

او بهمن سال ۹۹ رباط صلیبی پاره‌اش را جراحی کرد و تقریباً امیدی به کسب سهمیه او نبود. با این وجود او بهبودی‌اش را به دست آورد و در آخرین لحظه، سهمیه المپیک به او تعلق گرفت. او به نمادی از مقاومت و امید تبدیل شد.

۳) نازنین ملایی و شگفتی سازی در رویینگ

سبقت دو ثانیه‌ای از یک مکزیکی در  سوم مرداد و در یک چهارم نهایی رویینگ المپیک توکیو سبب شد نازنین ملایی به اولین ورزشکار رویینگ ایران تبدیل شود که نیمه نهایی می‌رسد.

ملایی یک دوره آمادگی نامناسب پیش از المپیک را تجربه کرده بود. نه مسابقه‌ای و نه قایق جدیدی. با این حال اراده او کارساز شد.

او در نهایت با حضور در فینال B المپیک، یازدهم شد: بهترین عملکرد یک پاروزن رویینگ ایران در همه دوران‌های المپیک!

۲) لنگ لنگان روی تاتامی توکیو

حمیده عباسعلی در دوران ورزشی‌اش هر اندازه صحنه جذاب و شیرین خلق کرده باشد، اما تصویر آسیب او در تاتامی المپیک توکیو و مقاومت او برای ادامه دادن، ماندگارترین است.

روز ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ مصادف با اولین و آخرین حضور حمیده عباسعلی در المپیک بود. او در آخرین مبارزه برابر لی گونگ از چین ۴ بر ۸ تن به شکست داد.

عباسعلی در دقیقه پایانی با زانوی آسیب‌دیده مجبور به ادامه راه بود. او کاملاً آسیب دیده بود اما قصد مقاومت داشت و مثل سربازی که شکست را نمی‌پذیرد تا آخرین ثانیه جنگید و سرانجام لنگ‌لنگان با المپیک خداحافظی کرد.

۱) تقابل تاریخی ناهید – کیمیا در توکیو

دیدار بزرگ ناهید کیانی و کیمیا علیزاده تکواندوکاران ایرانی وزن منهای ۵۷ کیلوگرم تکواندو المپیک توکیو بامداد سوم مرداد ۱۴۰۰ به سود کیمیا علیزاده پایان یافت. این، مسابقه‌ای با رنگ و بویی خاص برای ایرانیان بود.

در یک سو، مدال‌آور ایران در المپیک ریو که حالا با پرچم پناهندگان در المپیک حضور داشت و در سوی دیگر، ناهید کیانی که ناخواسته در دام اهمیت پوشالی این مسابقه گرفتار شده بود.

کیمیا علیزاده این بازی را برد و گرچه به مدال نرسید اما تا نزدیکی یک مدال دیگر پیش رفت. ناهید کیانی و فدراسیون وقت تکواندو ایران، بازنده این بازی را کمیته بین‌المللی المپیک خواندند گرچه این دیدگاه طرفدار چندانی از نگاه عموم ورزش دوستان نداشت.

و سایر اتفاقات

سال ۱۴۰۰ رویدادهایی برای ورزش زنان ایران داشت که در این ۹ لحظه به یاد ماندنی نیامده است. از شادی‌ها تا غم‌ها.

حضور موفق عاطفه احمدی دختر جوان اسکی آلپاین ایران در المپیک زمستانی پکن بدون مربی و در ۲۱ سالگی یکی از این اتفاقات ارزشمند و خاطره ساز بود.

بهبود دوباره رکورد پرش طول ایران اتفاق مهم دوومیدانی بود و ریحانه مبینی آرانی را به رکورد ۶ متر و ۴۰ سانتی متر و حوالی حضور در بازی‌های آسیایی و حتی مدال آن رساند.

مدال طلای زهرا شیدایی تکواندوکار مازندرانی در مسابقات آزاد جهانی ریاض به همراه برنز ملیکا میرحسینی و کوثر اساسه کام تکواندو را شیرین کرد گرچه میرحسینی با آسیب در آخرین روزهای سال دچار اتفاقی ناگوار شد.

درخشش محیا دارابیان سنگ نورد ایرانی در مسابقات جوانان جهان که با رتبه چهارم سرعت و عنوان سمی کمباین نیز اتفاقی ارزنده برای سنگ نوردی ایران بود.

در فوتبال، ایران برای اولین بار در مسابقات فوتبال زنان آسیا شرکت کرد که حاصل آن دو بازی و دو شکست سنگین بود.

در کاراته، دختران ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان شرکت کردند. عملکرد ایران در بخش پایه قابل قبول بود اما در رده سنی بزرگسالان، نتایج مناسبی به دست نیامد. این مسابقات، زیر سایه کاهش تعداد تیم‌ها، جذابیتی کمتر از همیشه داشت.

مژگان رحمانی چهره بین المللی دارت ایران نیز در روزهای پایانی سال به اولین ایرانی حاضر در مسابقات سازمان حرفه ای دارت جهان موسوم به PDC تبدیل شد و در انگلیس روی استیج رفت.

لیگ های ۱۴۰۰، دراماتیک و عمدتا نیمه تمام

در لیگ‌های ورزش زنان ایران، باریج اسانس کاشان در والیبال به یک قهرمانی دراماتیک رسید و در بسکتبال، شیمیدر به دو سال قهرمانی پیاپی گروه بهمن خاتمه و این تیم را در فینال شکست داد.

در تنیس روی میز، شهرداری شهر بابک برای چهارمین سال متوالی قهرمان شد و در ووشو و والیبال نشسته، سپاهان به مقام نخست رسید.

رشته هاکی روی یخ برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ لیگ زنان خود را برگزار کرد و آنلاین تایر اولین قهرمان ادوار لیگ آیس هاکی لقب گرفت.

در تیراندازی با کمان، آکادمی راد در ریکرو و مس کرمان در کامپوند قهرمان شدند با این حال اغلب لیگ های ورزش زنان به پایان نرسید و به سال جدید کشیده شد.

سال زیبای وزنه برداری زنان

در وزنه برداری، سیده الهام حسینی و فاطمه یوسفی به همراه یکتا جمالی نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانی جهان در ازبکستان بودند که همگی رکورد ملی ایران را ارتقا دادند.

عنوان سومی تیم ملی وزنه برداری نوجوانان دختر ایران در اولین حضور در مسابقات جهانی نیز اتفاقی بزرگ بود. دخترها روز20 مهر در جده عربستان، تیم سوم دنیا شدند.

یکتا جمالی سه مدال در این مسابقات گرفت و سهم غزاله حسینی هم که با خواهرش در یک تیم بودند یک مدال در عربستان بود.

لینک کوتاه : https://iwsports.ir/?p=80045

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.